Friday, May 22, 2009

Aku Tak Mintak!

Salam..


Harini, mood aku agak baik la. Sebabnye aku CUTI! hehhe. Tp, selagi namenye wartawan, cuti pun kene kerja la..xde maknenye kalau cuti nak goyang kaki sebab aku still kene hantar berite dari rumah. Istilah cuti hanye bermaksud aku tak payah cover stori, kecuali ade kes besar, aku WAJIB pergi..

Dah namenye bercuti, aku duk lepak2 la kat umah, sambil duk tengok tv. At the same time, aku prepare nak hantar stori untuk keluar esok (aku x amalkan konsep advanced story, kecuali aku nak raye dan cuti panjang. huhhu..). Tengah2 syok, ade orang call aku..

Mr A : Cik ade kat mane?
Aku : Kat rumah. Saye cuti.
Mr A : Aik, kat rumah lagi? Eksiden kat Pulau Kerengga ni x ambik brite ke? Teruk ni, banyak motosikal terlibat. Kereta terperosok bawah treler
Aku : Teruk tak?
Mr A : Entah? sbb saye kebetulan lalu. X tahu sama ada ade maut ke tak. Cik pergi tengok sendiri la
Aku : Ok2..tq

Aku jadi tak senang duduk. Kalau kereta dah terperosok, motor banyak yang telibat, ni mesti teruk. Tapi arini aku CUTI! Aku rase berbelah bagi jugak sbb aku dah lame tak rehat. Esemen penuh je beberapa harini. Lastnye, aku amik jalan selamat, aku sms sorang peg polis, name die Mr ABC. kakaka..

Aku : Tuan, eksiden kat Pulau Kerengga tu teruk tak?
Mr ABC : AIO baru pergi
Aku : Ic, kalau teruk, bagitau kat saye, deh. Saye bukan doa ni, hanye jalankan tugas. hehhe..
Mr ABC : Ceh

... lps 1/2 jam ...

Aku : Camne? ok?
Mr ABC : Boleh tahan jugak
Aku : Ade maut? (bukan doa)

... lps 10 minit, die xreply. Aku dah tension, sebab aku rase mesti die bz dan eksiden tu teruk giler. Aku tak puas hati, aku call die..

Dipendekkan cerite, xde la teruk pun. Tapi yang terlibatnye ramai. Tapi pegawai tu membebel kat aku, sbb aku asyik tanye ade maut ke tak. Bukannye aku MINTAK pun. Tapi sebagai wartawan, tu antara soalan wajib yang aku kene tanye dulu sbb kene report kat bos. Kalau tak ade maut pun, maybe ade human interest yang boleh dihighlightkan..

Tapi tak ramai orang faham. Kadang2, aku rase cam zalim jugak sebab seolah2 mendoakan benda buruk tapi tu memang dah tugas aku. Nak buat macam mane, kan? Tapi dalam banyak2 polis, pegawai ni cukup pantang kalau aku tanye soklan tu. hahha.. jgn marah. Kalau pegawai ni membebel pun, biasenye aku buat dek je sebab aku tak takut pun. hehhe.. Maybe sebab die muda lagi dan kepale otak die memang giler2, aku suke. Takde la skema dan susah nak bekerjasama. Tabik tuan..


Gambar ni salah satu daripada eksiden yang pernah aku cover. Aku taknak letak gambar ngeri sebab aku pun tak suke tengok, buatkan aku teringat balik. Seingat aku, eksiden yang paling teruk aku penah cover libatkan 5 orang maut di Kelulut, Marang time bulan puase 2007 ke 2008. Aku dah lupe. Tapi aku taknak ingat dah. Ngeriiiiiiii..

0 comments: